Profesionalización en Turismo a través de la educación inclusiva en espacios colaborativos
Resumen
Traditional teaching practices have been transformed through digitization and commitment to the achievement of the Sustainable Development Goals, which seek to provide quality education for all sectors of the population. So, in the coming years, higher education institutions have the challenge of becoming agents of change for the training of global citizens, that internationalization becomes a process that allows for improving the quality of education and research, as well as developing soft skills and intercultural skills among students through inclusive education. In this way, virtual collaboration spaces such as COIL (Collaborative Online International Learning) and Mirror Classes are excellent strategies that allow accessible, inclusive and quality education through technology, collegiate and academic work of teachers and university students in various areas of knowledge that stand out in tourism. For this qualitative research work, a short conceptual framework on collaborative spaces and collaboration as an inclusive tool in higher education is carried out, then identifying benefits and importance in the professionalization of tourism, then explaining the COIL methodology and mirror classes as virtual places of internationalization and finally presenting results in the experiences of teacher participation of the Autonomous University of Hidalgo. The results state that the COIL projects and mirror classes are collaborative spaces that allow the development of disciplinary and technological skills demanded in the labor market together with an excellent strategy for the internationalization of institutions.
Palabras clave
Texto completo:
PDFReferencias
CEPAL (s.f). Garantizar una Educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos. Naciones Unidas. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/
Fornell, C. y Larcker, D. F (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Law and Psychiatry 18 (1), 39-50. https://doi.org/10.1177/002224378101800104
Granados, M.A. (2011). La profesionalización y la formación superior en turismo. UNMSM. Vol. 14, Núm. 28. Lima. DOI: https://doi.org/10.15381/gtm.v14i28.8816
Johnson, D. W., and Johnson, R. T. (2018). Cooperative learning: The foundation for active learning. Active learning—Beyond the future, 59-71. DOI: 10.5772/intechopen.81086
Hair, J. F. (2011). PLS-SEM: indeed, a Silver Bullet. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2), 139- 152.
Henseler, J., Ringle., C. M. y Sinkovics R.R (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. En C.M. Henseler, New Challenges to international Marketing (Advances in international Marketing) Pp. 277-319.Bingley: Emerald Group Publishing Limited.
Hernández, M. y Rivas, L. (2017). La internacionalización de la Universidad Veracruzana y el aprendizaje de lenguas extranjeras un binomio necesario. En Corzo, R. y Hernández, M. (Coords.). La dimensión internacional en la educación superior: Experiencia y compromiso de la Universidad Veracruzana, (pp. 27-57), Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/coil-vic/files/2022/06/Retos-y-Perspectivas-de-la-Internacionalizacio%CC%81n-UV-2017-2021.pdf
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). The Guilford Press.
Leask, B. (2015). Internationalizing the Curriculum. Routledge, Taylor and Francis group.
López, R. (2021). Intervenciones educativas con metodología COIL en la Universidad Veracruzana: Un acercamiento a los saberes digitales y competencias interculturales de los docentes. En XVI congreso nacional de investigación educativa (pp. 1–11). https://www.uv.mx/coil-vic/files/2022/06/Intervenciones-educativas-con-metodologia-COIL.pdf
Meza, O. (Junio de 2018). Proyecto de docencia colaborativa basada en el modelo COIL. http://repositorio.lasalle.mx/handle/lasalle/760
OMT, (2001). Cuenta Satélite de Turismo: México. Organización Mundial del Turismo. https://www.datatur.sectur.gob.mx/SitePages/ProductoDestacado3.aspx
Peñaloza, L. (2001). Formación profesional y campo ocupacional del Licenciado en Turismo de la UAEM. Tesis de grado, Toluca, México.
Ramírez, A y Bustos, M (2022). Beneficios, inconvenientes y retos de los cursos COIL: las experiencias de los académicos. Revista Educación superior y sociedad, Vol 34. No. 2 pp. 328-352 https://doi.org/10.54674/ess.v34i2.579
Romero, G.M. (2017). Calidad Educativa entre la gestión del conocimiento, la gestión educativa, la innovación y los ambientes de aprendizaje. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, vol. 17, núm, 35, pp. 91-103, Universidad Católica de la Santísima Concepción. DOI:https://doi.org/10.21703/rexe.20181736romero6
Sandoval, D. (2020). Pandemia, una toma de conciencia para las universidades a nivel mundial. Universidad Veracruzana. Universo, 5 de junio, 2020. Documento en línea, recuperado desde: https://www.uv.mx/prensa/general/pandemia-una-toma-de-conciencia-para-las-universidades-a-nivel-mundial/
Secretaria de la Educación Pública –SEP- (2015). Educación incluyente. Consejo Nacional para el Desarrollo y la Inclusión, México. Documento en línea, recuperado desde: https://www.gob.mx/conadis/es/articulos/educacion-incluyente?idiom=es
Smith, S. L., Kindermans, P. J., Ying, C., & Le, Q. V. (2017). Don't decay the learning rate, increase the batch size. arXiv preprint arXiv:1711.00489. https://doi.org/10.48550/arXiv.1711.00489
Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.
Suny-Coil. (2021, 2 de julio). Connect. Engage. Collaborate. SUNY COIL. https://coil.suny.edu/
Troncoso, P. y King, C. (2021). La internacionalización en las instituciones de educación superior, caso UNITESBA universidad. Management Review, 6(2), 31–42. https://doi.org/10.18583/umr.v6i2.183
Unesco (2015). Educación para la ciudadanía mundial. Temas y objetivos de aprendizaje, UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233876
Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo (2023). Global education. UAEH, 12 de diciembre, 2023. Documento en línea, recuperado desde: https://uaeh.edu.mx/dri/global-education.html
Yangali Vicente, J., Varón Triana, N. y Calla Vásquez, K. (2021). Clase espejo, una estrategia de inter-nacionalización pedagógica para fortalecer la competencia investigativa en estudiantes de universidades latinoamericanas. Zona Próxima, 35, 3-21.
P-ISSN 1317-8822 E-ISSN 2477-9547
DOI: https://doi.org/10.53766/VIGEREN
Twitter: @VisionGerenci
Facebook: Visiongeren
Instagram: @visiongerenci
Todos los documentos publicados en esta revista se distribuyen bajo una
Licencia Creative Commons Atribución -No Comercial- Compartir Igual 4.0 Internacional.
Por lo que el envío, procesamiento y publicación de artículos en la revista es totalmente gratuito.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | ![]() |