Frágil, simbólico y culpable. Ser y lenguaje en la reflexión hermenéutica de Paul Ricoeur.
Resumen
La obra reflexiva de Paul Ricoeur (1913-2005) es una vasta interpretación de la cultura partiendo de la configuración de una hermenéutica. Podría decirse que junto con la teoría hermenéutica elaborada por Hans Georg Gadamer (1900-2012) constituye una de las confi guraciones de la hermenéutica más importante de nuestro tiempo.En su propósito, parte de una reflexión del símbolo que se desprende de la tradición teológica, en el análisis de“los símbolos primarios”: la mancha, lo lábil, el mal, la culpa…, en una amplia reflexión que tiene como centro ellenguaje y, a partir de allí, la metáfora y el relato; y los procesos de precomprensión y comprensión en una problematización de las nociones kantianas de tiempo , espacio y causación; todo en confluencia hacia una teoría del textoy el fenómeno estético. La hermenéutica de Paul Ricoeur, desde su concepción del símbolo a la teoría del discurso y su predicación, desde la labilidad y la culpa a la teoría del texto y la cosa del texto, desde su reflexión sobre la fe a su teoría estética,configura un horizonte reflexivo que es uno de los ámbitos fundamentales del pensamiento que nos es contemporáneo.
Fragile, Symbolic and Guilty:Being and language in the hermeneutics of Paul Ricoeur reflection
Abstract
Th e thoughtful work of Paul Ricoeur (1913-2005) is a broad interpretation of culture based on the confi gurationof a hermeneutics. Arguably, along with hermeneutics developed by Hans Georg Gadamer (1900-2012) is one of themost important settings hermeneutics of our time. In its way, part of a refl ection of the symbol to be drawn from the theological tradition, in the analysis of "primarysymbols": the stain, leaving, evil, guilt ... in a broad refl ection whose center is the language and, from there, metaphorand story, and the processes of pre understanding and understanding in a problematization of Kantian notions oftime, space and causation, all in confl uence towards a theory of text and aesthetic phenomenon.Hermeneutics of Paul Ricoeur, since its inception of the symbol to discourse theory and preaching from the lability and guilt to the theory of the text and the text thing from its reflection on the faith to their aesthetic theory,sets a refl ective horizon is one of the key areas of contemporary thought is us.
Fragile, Symbolic and Guilty:Being and language in the hermeneutics of Paul Ricoeur reflection
Abstract
Th e thoughtful work of Paul Ricoeur (1913-2005) is a broad interpretation of culture based on the confi gurationof a hermeneutics. Arguably, along with hermeneutics developed by Hans Georg Gadamer (1900-2012) is one of themost important settings hermeneutics of our time. In its way, part of a refl ection of the symbol to be drawn from the theological tradition, in the analysis of "primarysymbols": the stain, leaving, evil, guilt ... in a broad refl ection whose center is the language and, from there, metaphorand story, and the processes of pre understanding and understanding in a problematization of Kantian notions oftime, space and causation, all in confl uence towards a theory of text and aesthetic phenomenon.Hermeneutics of Paul Ricoeur, since its inception of the symbol to discourse theory and preaching from the lability and guilt to the theory of the text and the text thing from its reflection on the faith to their aesthetic theory,sets a refl ective horizon is one of the key areas of contemporary thought is us.
Palabras clave
Hermenéutica; labilidad; culpa; mal; causa; texto; estética; hermeneutics; lability; guilt; bad cause; text; aesthetics
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