Una tesis sobre el origen y los desarrollos del daoísmo a la luz de antiguos textos del Bön tibetano
Resumen
En este trabajo, en base a textos originales de la tradición tibetana Bön que ha presentado al Occidente el estudioso y maestro de dzogchén Chöguîal Namkhai Norbu, se postula e investiga la tesis según la cual el daoísmo podría haber tenido su origen en las enseñanzas dzogchén (rdzogs chen) que habría dictado el tönpa Shenrab Miwoche al pie del Monte Kailash en 1800 (o 16000) AEC, y se discuten los posibles desarrollos que habrían dado lugar a las distintas formas de daoísmo surgidas con el paso de los años (entre las cuales se consideran tres grupos de enseñanzas y maestros).
Abstract
In this work, on the basis of original texts of the Tibetan Bön tradition presented to the West by the Tibetan scholar and Dzogchen Master Chögyal Namkhai Norbu, the thesis is posited according to which Daoism could have had its origin in the Dzogchen (rdzogs chen) teachings that Tönpa Shenrab Miwoche is supposed to have given at the foot of Mount Kailash around 1800 (or 16000) BCE, and the possible developments that could have given rise to the different types of Daoism (and in particular three groups of teachers and teachings) arisen with the passing of time are discussed.
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DOI: https://doi.org/10.53766/HumSur |
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