Del oro de los indios a las botijas de los tachirenses
Resumen
Las “botijas” o “entierros” como parte de imaginario se encuentra muy vivo aun en las comunidades tachirenses. Es una creencia que abarca a todas las clases sociales. Es un imaginario que tiene un referente real que lo hace muy poderoso y que ha sufrido un largo proceso de sobrevivencia y adaptación partiendo del viejo mito del Dorado, reinterpretado dentro de los procesos sociales, económicos, políticos y culturales de la región. Se trata del mismo oro que guardaron los indios; que escondió Alfinger, los españoles y los viejos productores de café. Es la ilusión de encontrarlo para disfrutar de una mejor vida. En este trabajo se realiza un acercamiento etnohistórico a este imaginario, mostrando como la visión de El Dorado ha cambiado desde la conquista hasta la contemporaneidad. Fantasmas, muertos y pactos comienzan a hacer aparición dentro de este proceso de reestructuración del nuevo imaginario que comienza a surgir tras la imposición cultural occidental, desde la visión medieval europea hacia un nuevo mundo que despierta la imaginación y unas ricas culturas autóctonas que buscan modos subconscientes y conscientes de resistencia cultural.
From the indigene gold to tachirenses jugs
Abstract
The "jugs" or "burials" of the imaginary part is very much alive even in Tachira communities. Groundwater is a belief that includes all social classes. It is a picture that has a real referent makes it very powerful and has undergone a long process of survival and adaptation, based on the old myth of El Dorado, reinterpreted within the social, economic, political and cultural aspects of the region. This is the same gold that enchanted the Indians; who hid Alfinger, the Spanish, and old coffee producers. You find the enthusiasm to enjoy a better life. In this paper an ethnohistorical approach to this imagery. Showing so how the vision of El Dorado has changed from the Conquest to the contemporary. Ghosts, dead and covenants begin to make an appearance in this restructuring process of the new imagery that began to emerge after the imposition of the Western cultural imposition, as European medieval vision of a new world that sparks the imagination and rich indigenous cultures seeking subconscious and conscious modes of cultural resistance.
From the indigene gold to tachirenses jugs
Abstract
The "jugs" or "burials" of the imaginary part is very much alive even in Tachira communities. Groundwater is a belief that includes all social classes. It is a picture that has a real referent makes it very powerful and has undergone a long process of survival and adaptation, based on the old myth of El Dorado, reinterpreted within the social, economic, political and cultural aspects of the region. This is the same gold that enchanted the Indians; who hid Alfinger, the Spanish, and old coffee producers. You find the enthusiasm to enjoy a better life. In this paper an ethnohistorical approach to this imagery. Showing so how the vision of El Dorado has changed from the Conquest to the contemporary. Ghosts, dead and covenants begin to make an appearance in this restructuring process of the new imagery that began to emerge after the imposition of the Western cultural imposition, as European medieval vision of a new world that sparks the imagination and rich indigenous cultures seeking subconscious and conscious modes of cultural resistance.
Palabras clave
El Dorado; botijas; imaginarios; resistencia cultural; El Dorado; burials; imaginary cultural resistance
Texto completo:
PDF
Todos los documentos publicados en esta revista se distribuyen bajo una
Licencia Creative Commons Atribución -No Comercial- Compartir Igual 4.0 Internacional.
Por lo que el envío, procesamiento y publicación de artículos en la revista es totalmente gratuito.